Kapcsolat ötrétű szemléletben

A 靈寶經 Língbǎo jīng az öt eredendő minőség kapcsolat rendszerére épülő kozmológiát és talizmánok készítését tárgyaló mű négyféle napot sorol fel a szerencsésségük tekintetében. Ezek az Ég és Föld alapvető kölcsönhatásait szemléltetik, a Jiǎzǐ-ciklus tagjain alkalmazva az öt változási állapot elvét. Minden pillér egy 乾支 Gānzhī-párból áll, egy felső Égi Cselekvő és egy alsó Földi Támasz részből. Bár a kínai kifejezések jelentései között szerepel a „törzs” és az „ág”, valójában nem egy fáról van szó, hiszen akkor fejjel-lefelé lenne a kép (egy fa törzse nem az ágain áll), tehát így fordítani őket zavaros képet tükröz.

Ge Hong taoista kapcsolat葛洪 Gé Hóng, a korai taoista alkímia meghatározó alakja, a régi hagyományok elemeit enciklopédiaszerűen összefoglaló nagyszabású művében idézi az erre vonatkozó szövegrészeket, majd egy későbbi szakaszban magyarázza meg az elnevezések mögött rejlő elveket:

而靈寶經云,入山當以保日及義日,若專日者大吉,以制日伐日必死
A 靈寶經 Língbǎo jīng azt írja: „Amikor a hegyekbe megyünk, akkor a védett s helyes napok a megfelelőek. Ha ilyen napokon megyünk, nagy szerencsében lesz részünk, de ha egy előre meghatározott napon vagy ártó napon megyünk, akkor bizonyos, hogy meghalunk.”

抱朴子 Bàopúzǐ – Az Egyszerűséget Átölelő Mester (Prutkay Csaba fordításában)

Védett v. értékes nap (bǎorì 保日 v. 寶日)  teremtő kapcsolat

Amikor a pillér felső részének állapotából születik az alsó rész állapota, azaz az Égi Cselekvő szüli a Földi Támaszt. A cselekvés teremti meg a körülményeket, ami rendkívüli, „kincset érő” eredményekhez vezethet. 甲午 Jia-Wu (Fa Ló) vagy 乙巳 Yi-Si (Fa Kígyó) napja példa arra, amikor a Fa állapotból Tűz születik, mert 甲 Jia (Yang Fa) és 乙 Yi (Yin Fa) Cselekvők a Fa állapotát tükrözik, 午 Wu (Ló) és 巳 Si (Kígyó) Támaszok pedig a Tűzét. A 保 bǎo (védett) és 寶 bǎo (értékes) kifejezések azonos ejtésű és bizonyos mértékben rokon jelentésű kifejezések – ami értékes, azt általában óvjuk, becsben tartjuk.

Helyes v. megfelelő nap (yìrì 義日) – támogató kapcsolat

Amikor a pillér alsó részének állapotából születik a felső rész állapota, azaz a Földi Támasz szüli az Égi Cselekvőt. A körülmények hozzák felszínre a cselekedeteket, megalapozzák azokat, így az események rendben, megfelelő módon bontakozhatnak ki. 壬申 Ren-Shen (Víz Majom) vagy 癸酉 Gui-You (Víz Kakas) napja példa arra, amikor a Fém állapotból Víz születik, mert 壬 Ren (Yang Víz) és 癸 Gui (Yin Víz) Cselekvők a Víz állapotát tükrözik, 申 Shen (Majom) és 酉 You (Kakas) Támaszok pedig a Fémét.

Előre meghatározott nap (zhìrì 制日) – uraló kapcsolat

Amikor a pillér felső részének állapota szabályozza az alsó rész állapotát, azaz az Égi Cselekvő legyűri a Földi Támaszt. A cselekvés uralja a körülményeket, az események kimenetele, mondhatni előre elrendeltetett. Ugyanakkor az alapok összeomolhatnak, a feltételek könnyen zavarossá válhatnak a nem megfelelő tettek folytán. 庚寅 Geng-Yin (Fém Tigris) vagy 辛卯 Xin-Mao (Fém Nyúl) napja példa arra, amikor a Fém állapot féken tartja a Fa állapot kibontakozását, mert 庚 Geng (Yang Fém) és 辛 Xin (Yin Fém) Cselekvők a Fém állapotát tükrözik, 寅 Yin (Tigris) és 卯 Mao (Nyúl) Támaszok pedig a Fáét.

Ártó nap (fárì 伐日) – korlátozó kapcsolat

Amikor a pillér alsó részének állapota szabályozza a felső rész állapotát, azaz a Földi Támasz legyűri az Égi Cselekvőt. A körülmények gátolják a tettek kibontakozását, a lehetőségek megvalósulása körülményes, ártalmakkal és nehézségekkel járhat. 丙子 Bing-Zi (Tűz Patkány) vagy 丁亥 Ding-Hai (Tűz Disznó) napja példa arra, amikor a Víz állapot elfojtja a Tűz állapotot, mert 丙 Bing (Yang Tűz) és 丁 Ding (Yin Tűz) Cselekvők a Tűz állapotát tükrözik, 子 Zi (Patkány) és 亥 Hai (Disznó) Támaszok pedig a Vízét. Fontos tudatosítani, hogy az kínai szövegekben emlegetett „ártalmak” nem feltétlenül jelentenek biztos kudarcot (habár a szöveg itt elég egyértelművé teszi ezt), inkább arra utalnak, hogy a siker mértéke korlátozott, valószínűbb a kudarc. A 伐 (ember baltával) elsősorban fa kivágását, megnyesését jelenti, vagyis a lehetőségek csorbulását, megszabottságát – ami jelentheti a fa kivágását, de bizonyos helyzetekben utalhat arra is, hogy a visszanyesés nélkül nem bontakozhatnának ki az új hajtások.

Az említett példák és a kifejtett alapelvek kiindulópontként szolgálhatnak az időminőségek kiértékelésére, avagy ahogy a későbbi magyarázó szöveg írja: 引而長之,皆可知之也 „ezek alapján végigkövetve, a többi (nap) természetét is megismerhetjük”.

A kapcsolatok rendszere

5 kapcsolat változásA fentiek az öt változási állapot két fajta összefüggésén alapulnak. Az elsőre általában kedvező, szerencsés viszonyként tekintenek, az utóbbira pedig ártalmasként, balszerencsésként – ám ez felszínes, sekélyes hozzáértésre vall. Valójában mindkét kapcsolat lehet jótékony és kártékony is. A kölcsönhatás kimenetele az adott helyzetben értékelhető ki csak hitelesen, az egyes állapotok hangsúlyától, egymáshoz viszonyított arányától függ.

Éltető (生 shēng) / Anya-Gyermek (母子 mǔ-zǐ) kapcsolat

A 生 shēng éltető, teremtő, tápláló, fejlődésre serkentő hatásra utal. Az élő szervezetek sejtépítő, anabolikus folyamatához hasonló ez. Ha a vesét (Víz) kiszáradás gyötri, akkor azt a csípős ételek (Fém) fogyasztásával lehet átnedvesíttetni[1], mert a Fém állapot életet ad a Víz állapotának. Ahogyan egy anya is megszüli, táplálja gyermekét. Ám ha egy anya túlzottan támogatja gyermekét, akkor elkényeztetheti, önállóságától foszthatja meg, és ez nem nevezhető kedvező kapcsolatnak. A gyermek elvonhatja az erőt anyjától, legyengítve őt. Növényeink fejlődéséhez víz szükséges, ám túlöntözéssel kirothaszthatjuk őket; a heves tüzek felperzselhetik a földeket, terméketlenné téve a talajt – ezek nem éppen szerencsés dolgokra utalnak.

Legyűrő (剋 ) / szabályozó (制 zhì) / Nagymama-Unoka (婆孫 pó-sūn) / Férj-Feleség (夫妻 fū-qī) kapcsolat

Ilyen az élő szervezetek energiafelszabadító, katabolikus folyamata. Az egészséges szabályozás a túlműködés mérséklésére, kordában tartására, kiegyensúlyozására szolgál. A nagymama neveli, felügyeli, fegyelmezi unokáját. A férj és a feleség kiegyensúlyozott kapcsolatából hitvesi összhang, szerető együttlét születhet.

A növények megkötik a talajt, megfékezve ezáltal a földcsuszamlásokat; a föld medret adhat a víznek, elvezetheti a felesleget, mérsékelve a nedvesség jelenlétét. Amikor csípőset eszünk, az ízből fakadó Fém Qi a tüdőnkbe jut, megnyitja a bőrpórusokat és működésre készteti a vastagbelünket. Ezt a szívünk Tüze igyekszik mérsékelni, szabályozni; a megnövekedett testhőt pedig a vesénk Vize verejtékezéssel hűti a megfelelő szintre. E természetes szabályozó folyamatok hiányában zavar lépne fel egészségünkben. A Sárga Császár ősi orvosi szövege[2] is említi: a máj (Fa) betegsége szétoszlatással gyógyítható, s ezt a csípős (Fém) ételek fogyasztásával lehet elősegíteni.

Pusztító kapcsolat?

Közkeletű tévhit félrefordítani a szabályozó kölcsönhatás kifejezését[3]: „pusztítónak”, illetve értelmezik úgy, hogy az egyik „elem” tönkreteszi a másikat. Egyik állapot sem létezhet a másik négy nélkül, így meg sem semmisülhet. A rendszer egyetlen változási folyamat, nem különálló elemek összessége. A józan észnek ellentmondó teljes félreértés, sőt ártó gondolatokat tápláló kijelentés az, hogy „a férfi számára a házastárs fogalma az az elem, amely tönkreteszi a nőt … Egy nőnél ennek pont az ellentéte áll fenn, mert a nőt tönkreteszi a férfi” vagy hogy „az apa (az), aki tönkreteszi az anyát … az após lesz az, aki tönkreteszi az anyóst”.

A Nagymama-Unoka kapcsolat valóban elfajulhat, kártékonnyá válhat, amikor az egyensúly tartósan (idült bajok) vagy hirtelen szélsőségesen (heveny bajok) kibillen:

  • Amikor a szabályozás túlzó, a szabályozó rátelepszik (乘 chéng) a szabályozott minőségre, akkor annak megnyilvánulása sérülhet, fejlődése megrekedhet, megbénulhat – de el nem pusztul.
  • Amikor a szabályozás túl gyönge, akkor a szabályozó megszégyenül (侮 ), működése a hiábavaló irányítási törekvésben zavarossá válhat, kimerülhet – de el nem pusztul.

Megjegyzések:

^ [1] Sárga Császár Belső Könyvei – Egyszerű kérdések, Fapadoskönyv.hu Kft., 2010; fordította: Tokaji Zsolt; 140. oldal
^ [2] Sárga Császár Belső Könyvei – Egyszerű kérdések, Fapadoskönyv.hu Kft., 2010; fordította: Tokaji Zsolt; 141. oldal
^ [3] Raymond Lo: Kínai asztrológia – Négyoszlopos sorselemzés, 102. oldal; Első Magyar Feng Shui Centrum, 2008; fordította: S. Kovács Péter; a fordítást szakmai szempontból ellenőrizte: Szilvásy Judit

2 hozzászólás

  1. Janászek Kati

    Kedves Simon! Először is gratulálok a szép és tartalmas oldalakhoz!:) az alábbi rész azonban problémát okozott nekem:
    „丙子 Bing-Zi (Föld Patkány) vagy 丁亥 Ding-Hai (Föld Disznó) napja példa arra, amikor a Víz állapot elfojtja a Tűz állapotot, mert 戊 Wu (yang Föld) és 己 Ji (yin Föld) Cselekvők a Tűz állapotát tükrözik, 子 Zi (Patkány) és 亥 Hai (Disznó) Támaszok pedig a Vízét.”
    itt u.is a bing-Zi az nem tűz/patkány és a ding-hai pedig tűz/disznót jelez és a yang-yin Föld cselekvők pedig nem Tűz, hanem Föld állapotát tükrözik? vagy valamit nem jól értelmezek? Nem lehetséges, hogy elírás történt?
    Várom válaszát! Köszönettel: Kati

    Válasz
    • Hornyánszky Simon

      Kedves Kati! Teljesen igazad van, köszönöm a figyelmességedet! Javítottam az elírást. :)

      Válasz

Hozzászólás írása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Share This
Ősvaló tanácsadás
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

You can adjust all of your cookie settings by navigating the tabs on the left hand side.