Az Ősvíz mindennek a kezdete és vége. A 2019 második felétől induló, és 2021 februárjáig tartó időszakban leginkább használható két ősminőséget (avagy életvezetési hajtóerőt) mutatom be legújabb írásomban.
Az idő változását az ősi keleten tíznapos hetekben (旬 xún) mérték, napjai sorban a Tíz Égi Cselekvőt (十干 shígān) testesítették meg, szemléltetve a Természet eleven fejlődését és az elerőtlenedő hanyatlását. Első tagjuk, a 甲 Jia (Yang Fa) a kezdetet, a sarjadó növények felszínre bukkanását tükrözi, a második tagjuk a terjeszkedő hajtásokat, gallyakat és így tovább egészen a visszahúzódó állapotig, amikor a Természet az új élet magvát hordozva, elrejtőzve várakozik, erőt gyűjt.
A legutolsót fejezi ki a 癸 Gui, a tizedik Égi Cselekvő, ami minden 3-assal végződő évszámú év eseményeit, tettekben megnyilvánuló minőségét is jellemzi. Yin Víznek is nevezik.
Modern alakja lábakat (癶) és eget (天) ábrázol, ami összefüggésbe hozható azzal, hogy az akupunktúrában a lábfej feleltethető meg neki, 癸 Gui időszakban nem szabad tűt szúrni a lábba. Régi képjele a négy irányból egy középpontba tartó (vagy a négy irányba széttartó) vizeket ábrázolja. Az ősvíz képe aztán átalakult a szertartásos áldozás, imádság motívumait ábrázoló jellé.
Ősvíz jelképek
Égi értelemben az Ősvízre esőként, ködként, a Földön harmatként, vízforrásként tekinthetünk. Ezek a megfeleltetések, megnyilvánulások csak hasonlóak, de nem azonosak az ősminőséggel. Általuk megismerhetjük Gui jegyet, de a köd vagy harmat nem azonos a Guival. Ez a leginkább yin minőség a sorban, kifinomultságát, rendkívüli változékonyságát és alkalmazkodóképességét, gyöngéden ható, ám egyben kiszámíthatatlan természetét emlegetik az ősi szövegek.
任鐵樵 Rèn Tiěqiáo így jellemezte:
癸水非雨露之謂,乃純陰之水。發源雖長,其性極弱,其勢最靜,能潤土養金,發育萬物
„A 癸 Gui Víz nem az, aminek szokás mondani: eső és harmat – hanem a Tiszta Yin Vize. Habár forrásától hosszú [utat tesz meg], természete szélsőségesen kifinomult, lendülete szinte teljesen nyugodt, mozdulatlan; képes megnedvesíteni a Földet, ami Fémet termel, fejlődést hozva valamennyi létező számára.” (A 滴天髓 Dī Tiān Suǐ (Csepp az Ég velejéből) c. műhöz írt szakértői megjegyzése; fordítás: Hornyánszky Simon)
A 癸 Gui Víz az eleven, lágyan mozgó víz. Oly finom természetű, hogy a Fém, különösen a 庚 Geng (Yang Fém) bősége képes eltelíteni, akadályozva áramlását. A Fa, különösen a 乙 Yi (Yin Fa) gyökerei felszívják, qije célt kap, és általa képes áthatolni a Földön, annak mélyén futó erekben átjárni az egész világot. Esőként megnedvesítve a Földet, ásványi anyagok oldódnak ki (a Föld Fémet termel), amelyek fejlődést hoznak valamennyi létező számára. Kapcsolatba hozták a Keleti tenger messzi vizein, egy titokzatos szigeten növő varázsfa, az örök élet elixírjét őrző 扶桑 Fúsāng vizével, ami az Ősvíz egyik jelképe. E roppant hatalmas fa ott nő, ahol a Nap felkél, sőt, egyes értelmezések szerint ő maga ad életet a Napnak (és általa minden életnek).
Élet és Halál vize
Az Ősvíz kétféleképp maradt fenn. Szinte minden nép hitvilágában megjelenik mint az élet vize. Van, hogy ezt egy varázsmadár őrzi (magyar mesék pintyőkét említenek, a kínaiaknál jádekakas vagy holló szerepel). Magyar vonatkozásában kihangsúlyozódik a nőiség. Női őselv és tiszta szellemiség (pl. tündérkirálynő, illetve későbbi változatokban: hercegnő, királylány), a teremtés és beavatás jelképe. Más népeknél ez sokkal leplezettebben, kevésbé felismerhetően jelenik meg. Mivel a 癸 Gui az utolsó is a sorban, egy korszak végét is jelöli − az Ősvíz tehát a halál vize is.
Magyar mesékben az élet és halál vize mindig együtt szerepel. Egyetlen lényegiség kétféle nézőpontból szemlélt megnyilvánulásai. A víz a tudományos világnézet szerint is az élet eredetét képviseli, az ősóceánt, amiből valamennyi lény kifejlődött. Szervezetünkben a víz segít fenntartani az életet: nélküle nem bírnánk ki néhány napnál tovább. Az első tünetek (fejfájás, száraz torok, zavaros elme) akár már órák után is jelentkezhetnek. Számos betegség kiváltó oka lehet a nem megfelelő folyadékháztartás. A feloldódás, önmegadás, önfeláldozás szintén a vízhez kapcsolódó motívumok, ahogyan az áradó özönvíz, amely elmossa a felesleget és lehetővé teszi egy új, jobb korszak kibontakozását. Akárcsak a Nap, aminek heve pusztító, melege azonban életadó.
Ajánlott irodalom: Pressing Lajos: Az élet vize – Szellemi tanítások a magyar népmesékben 2., Pilis-Print Kiadó, 2011.
Ősvíz mint áramlás
Minden 2-esre végződő évszámú esztendő pedig a 壬 Ren minőségben nyilvánul meg. Yang Víznek is nevezik, de ez csupán az eredeti fogalomhoz rendelt analógia. Régi szövegek a Földön a mederben összegyűlt vizekhez, akadálytalanul áramló folyamhoz, az Égen a Nap fényét elhomályosítani képes felhőtakaróhoz hasonlítják. Emberileg a belül hordozott tartalékokat, a mélyen elraktározott, megvalósításra kész erőt jelenti.
Olyan qit képvisel, amelyet mélyen belül táplálnak, akár a várandós anya a magzatát. Ősi írásképe is egy teherrel (工) megrakott embert (vagy belül összpontosuló dolgot, talán egy magzatot?) ábrázol. Elemi lényege a bensőből, a mélységből fakad, ahonnan vissza se nézve folyamatosan áramlik. Ha akadályokba ütközik, nem torpan meg, de kiönthet medréből, hogy utat találjon a továbbáramláshoz. Mindezt alapvetően erőlködés és habozás nélkül, a lehetőségeket keresve, folyton a legkisebb ellenállás felé mozdulva teszi. „Nincs lágyabb, mint a víz, mégis a köveket kivájja” – szól Az Út és Erény Könyve 78. verse.
Életakarat
Természeténél fogva az Ősvíz mindent megérint. Kitölti a rendelkezésre álló teret. Ha medre gátat vet haladásának, akkor megállapodik s összegyülemlik. Áramlásában elegyedik más dolgokkal. Nehézségek mindig lesznek, jönnek-mennek, így nem érdemes fennakadni rajtuk. A 壬 Ren erő lényegi tanítása az, hogy arra érdemes figyelni, ami működik. A 癸 Guié, hogy engedjük el mindazt, amit erőfeszítésekkel, erőlködéssel tudunk csak végezni. Azt keressük, ami lelkesít, megihlet, belülről fakadóan tettre késztet, így a lendületet meglovagolva könnyedén vehetjük az akadályokat. Amikor érezzük, hogy kezdünk elcsüggedni vagy lassítanak minket a körülmények, akkor változtassunk. Helyezkedjünk, tevékenyen alakítsunk a dolgainkon, így megtalálhatjuk a továbbáramláshoz vezető szabad utat.
Az óceánok felszíne, az űr sötétje a távolból szemlélve nyugodt és csöndes, ám valójában élénk és nyugtalan, folyton hullámzó, hatalmas változások színtere. Haladd meg a megértésben akadályozó, sötétben tartó, hiányérzetet adó tényezőket. Kövesd az élő gyakorlás útját: bármit tanulsz, vidd bele a mindennapjaidba, tedd az életed szerves részévé! Így az elmélet és gyakorlat elválaszthatatlanul összefonódik. Ráadásul személyessé teszed a tanulást, így közvetlen tapasztalásaid lehetnek a valódiságáról, felismerheted a hamis tanításokat, közvetlenebbül alakíthatsz az alkalmazásodon.
Ismerd fel a válságban a lehetőséget: minden helyzetből van kiút. A félelmek éberré teszik a szervezetet, így alkalmazkodhat a viszontagságokhoz. Akaraterővel cselekvésbe vezetheted a félelem által felébresztett erőket. A körülményektől függetlenül életigenlő hozzáállást az önmagadba vetett benső bizalom táplálhatja. Cselekvésre, változtatásra ösztönözhet. Bízz az Életben, haladj együtt áramlataival! Érezd, hogy egy nagyobb egész része vagy, ami gondoskodik rólad. Lehetőséget ad a fejlődésre azáltal, hogy változtatásra, alkalmazkodásra késztet. Bízz a saját rátermettségedben! Légy önmagad, éld úgy az életed, ahogy valódi lényed kívánja!
Hogyan ültesd alkalmazásba?
Kíváncsi vagy, hogyan működik számodra a Yin Víz és Yang Víz mint életvezetési hajtóerő, miként segíthet egy élethelyzeted vagy életterületed kezelésében? Ajánlom sorsfejtési szolgáltatásaimat!
Kíváncsi vagy, hogyan működik a 10 Cselekvő egyetlen összefüggő rendszerben? Tanfolyamomon tartalmas és szerteágazó ismeretanyagot kínálok, ami számos tanító tudását egyesíti és kiterjedt gyakorlói tapasztalatokra épül. A teljes anyag több mint 1350 oldal, amit tovább bővítenek segédletek, videó- és hanganyagok és gyakorlati példák, illetve részvételtől függően a fórumos beszélgetések is.
Legutóbbi hozzászólások