Öt taoista művészet

Öt taoista művészet

A taoista hagyomány az összes ma metafizikaiként ismert módszert, szertartást, eszmerendszert, a testi-lelki-szellemi művelés gyakorlatait öt, egymással szervesen összefüggő, egymásra épülő, ugyanakkor átfedésben lévő csoport valamelyikébe sorolja. Úgy nevezik őket: az öt művészet (五術 wǔshù).

– a hegyi művészet (山術 shānshù),
– a gyógyítás művészete (醫術 yīshù),
– a sors művészete (命術 mìngshù),
– a vizsgálás művészete (相術 xiàngshù),
– a jövendölés művészete (卜術 bǔshù)

A Fa állapotról

A Fa állapotról

A Fa változási állapot jellemzőit mutatom be néhány kulcsszóra építkezve – a magyar nyelv eszközeivel szemléltetve lényegiségét, hiszen e nyelv felépítése valójában olyan, akár egy fa –, de teljes körűen taglalom a hagyomány szerint hozzá kötődő jelenségeket, dolgokat is (pl. kínai orvoslás, ízek, napszakok stb.). Továbbá a négyrétű szemlélet szerint gyakorlati útmutatóval szolgálok a Fa állapotot helyes megéléséhez, az élethelyzetekhez való alkalmazkodáshoz.

Hármas elv a sors lehetőségeiben – San Cai

Hármas elv a sors lehetőségeiben – San Cai

A feng shuit és a kínai asztrológiát népszerűsítő ezoterikus műsorokban, magazinokban ritkán esik szó a Hármas Elvről, a kínai metafizika legalapvetőbb elvéről, amely az egész kínai gondolkodást, világszemléletet áthatja, és az ázsiain kívül megtalálható számos ősi műveltségben is, főként a sámáni múlttal rendelkezőknél. Erre a hármas szemléletre kínaiul a 三才 Sān Cái kifejezéssel utalnak a világegyetemben uralkodó törvényre, amely lehetőségeinket meghatározza.